O mgle mówimy wtedy, gdy para wodna zawarta w powietrzu osiągnie stan nasycenia, zaczyna się wykraplać. W powietrzu pojawiają się cząsteczki wody utrudniające widoczność. Dzieje się to na skutek obniżania temperatury. Temperaturę, w której się ten proces zaczyna nazywamy punktem rosy.
Lokalnie dzieje się tak, gdy masy powietrza znad lądu, ogrzane w ciągu dnia przemieszczą się nad wodę. Obniżenie temperatury poniżej punktu rosy spowoduje mgłę. Wiedząc o tym możemy popłynąć dalej w morze. Tam mgły nie będzie.
Może wystąpić jeszcze inne zjawisko. Mianowicie może napłynąć zimne powietrze nad rozgrzany akwen. Woda parując szybko osiąga punkt rosy i może pokryć mgłą znaczny obszar. Zjawisko to może doprowadzić do bardzo gęstej mgły, ograniczając widoczność do kilku metrów.
Rzadko dochodzi do zamglenia, gdy wiatr jest silny. Powietrze wtedy jest wymieszane na znaczną wysokość i zawartość wilgoci w powietrzu jest relatywnie niższa, rzadko osiągając punkt rosy. Operujące słońce nagrzewa powietrze powoduje podniesienie się mgły i albo się ona rozwiewa, bądź też przekształca się w niskie chmury stratus. Bezpośrednim czynnikiem kondensacji pary wodnej jest też ciśnienie atmosferyczne. Jego spadek przyczynia się do zwiększenia tempa zjawiska. W niektórych prognozach pogody podawana jest wartość punktu rosy. Wystarczy śledzić temperaturę, by przewidzieć moment zmniejszenia widoczności.
Często przychodzi szybko. Otacza cię i widzisz tyko swój dziób. Brrr.
Należy wtedy przygotować środki do nadawania sygnałów mgłowych, opuścić ruchliwy akwen, przygotować odpowiednie ubranie, przygotować się do wzmożonej obserwacji i nasłuchu, jeżeli mamy radar, to należy go uruchomić, przygotować silnik do natychmiastowego użycia. Zaznaczać pozycję na mapie jak najczęściej. Instalacja AIS i radio musi być włączone, a działanie ekranu radarowego niezawodne. Nie zwalnia nas to od nadawania dźwiękowych sygnałów mgłowych. A najlepiej jest wpłynąć do portu lub stanąć w bezpiecznym miejscu na kotwicy.
I tu zagadka – jakie sygnały dźwiękowe w czasie mgły nadaje jacht żaglowy? Jakie nadają inne jednostki? Tych sygnałów jest kilka. Czy wiesz jak one brzmią? Poszukaj i zapamiętaj. W prawdziwych warunkach trzeba je użyć. Od tego może zależeć twoje życie. Jak wtedy postąpić? Odszukaj „Diagram manewrowy Cockrofta”. Po jego analizie i zrozumieniu jesteś „GOŚCIU” we mgle. Prościzna! Powodzenia.
Zapraszam do komentowania i podzielenia się wnioskami z nami wszystkimi.